söndag 27 februari 2011

Day 06 – Your day

Imorse var en sån där dag då man bara vill ligga kvar I sägen. Det är ju så varmt och mysigt, men jag hade andra planer för dagen.

Jag tog min virkning, åkte in till stan och, kartan till trotts, tog en liten omväg till bygdegården Anna Whitlock. Där var det första föreläsningen av många att komma i en serie som kallas Samisk Söndag.


Dagens föreläsning hette ”Gávttit – koder i samisk dräkt” och som vilken textilare som helst borde vara intresserad av, och fler därtill. Det var en del tekniska problem med projektorn som gjorde att vi blev sena, men sedan var den en kavalkad av bilder på samiska kläder.


Samekläder har för mig alltid varit den blå kolten, tenntrådsbroderier och den typiska mössan med garntoffs på. Jag har fått se koltar i många olika blå nyanser, men även grönt, grått och rött. Jag har också sett tenntrådsbroderier i massor, hört talats om tennpest (en legeringstyp som pulvriseras vid -13C vilken kan vara problematiskt i snön) och fått veta att den där mössan, det var minsann bara en mansmössa och rätt opraktiskt en därtill med så mycket garn på huvudet. Tur är att de då har många andra mössmodeller att välja på.


Föreläsaren Anna-Stina Svakko (som förövrigt har mästerbrev i sameslöjd) påpekade också att samerna via ryssland har haft vissa kontakter sidenvägen, och via Norges nordkust haft handel med england. På så sätt har dom fått tillgång både till små glaspärlor och färgat kläde. På vissa ställen till och med så nära kontakter med bygdedräktsfolk att samerna där inkorporerat både sidensjalar och kattuner i sina dräkter.


Sen har kvällen gåt i ett svosch. Det blev wok till middag och så har jag sett senaste avsnittet av supernatural. Ska väl plocka ihop alla saker inför en vecka i uppsala sen innan jag går å lägger mig också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar